*برای درست کردن پوره سیب زمینی پوست یک سیب زمینی درشت را بگیرید و سیب زمینی را به مکعب های ۲ در ۲ سانتیمتری خورد کنید. در آب جوش با نمک فراوان برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه بپزید. سیب زمینی را آبکش کنید و به قابلمه برگردانید. یک قاشق غذاخوری کره اضافه کنید و با گوشت کوب یا پشت چنگال سیب زمینی را پوره کنید. حدود ۱/۴ پیمانه شیر گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
دستور:
توی یک کاسه کوچک آب گرم و خمیر مایه را مخلوط کنید. توی یک کاسه بزرگ، شکر را با روغن نباتی، نمک، تخم مرغ، و پوره سیب زمینی خوب مخلوط کنید. 1 پیمانه از آرد را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مخلوط آب و خمیر مایه را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. باقی آرد را کم کم اضافه کنید تا خمیر نرم شود ولی به دست نچسبد. خمیر را روی یک سطح تمیزی که آرد پاشیدید برگردانید و برای ۵ الی ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید. خمیر را به کاسه برگردانید، روی آن را بپوشانید و بگذارید برای ۱ تا ۱/۲ و ۱ ساعت بماند تا دو برابر شود.
در این مدت مواد داخل نان را درست کنید. در یک کاسه بزرگ تخم مرغ را با شیر و نمک خوب بزنید.
در یک تابه بزرگ که روی حرارت متوسط تا زیاد گذاشتین کره را آب کنید و قارچ را با مارچوبه تفت دهید( اگر از فلفل دلمه ای استفاده می‌کنید فلفل دلمه ای ها را بعد از ۲ دقیقه اضافه کنید و اگر از نخود سبز استفاده می‌کنید هر وقت قارچ پخته شد نخود را اضافه کنید) تا سبزیجات پخته شوند و آب آنها کشیده شود. کمی نمک و فلفل بپاشید، حرارت را متوسط کنید و همه به جز ۲ تا ۳ قاشق از مخلوط تخم مرغ را اضافه کنید. تخم مرغ و سبزیجات را مدام هم بزنید تا تخم مرغ بپزد ولی هنوز نرم باشد و خشک نشود.
تابه را از روی حرارت بر دارید و گوجه فرنگی های خرد شده را اضافه کنید. فر را روی درجه ۳۷۵ فارنهایت یا ۱۹۰ سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. خمیر را روی یک سطح تمیزی که کمی آرد پاشیدید برگردانید و برای ۱ دقیقه دیگر ورز دهید، سپس آن را روی کاغذ روغنی به شکل یک مستطیل ۳۸ سانتی در ۳۰ سانتی باز کنید.
ورقه های کالباس را وسط خمیر بطور درازی بچینید به طوری که از هر طرف حدود ۱۰ سانتیمتر خمیر خالی بماند. مخلوط تخم مرغ و سبزیجات را روی کالباس بریزید و روی تخم مرغ را پنیر بپاشید. دو طرف خمیر را اریب های به طول ۹ سانتیمتری به عرض ۲/۵ سانتیمتری ببرید. این رشته های پهن را یکی در میان روی تخم مرغ بیاورید. هر دو طرف خمیر را محکم ببندید.
باقی تخم مرغ نپخته را روی نان بمالید و روی آن را کنجد بپاشید. در فر به مدت ۲۵ الی ۳۵ دقیقه بگذارید تا روی نان برشته شود. هر وقت نان آماده شد، از فر خارج کنید و بگذارید برای ۵ دقیقه کمی خنک شود.
نکته: شما میتونید زلف را شب قبل آماده کنید و صبح در فری که از قبل آماده کردید بگذارید بپزد.