1. از قرار دادن چای خشک در محیط مرطوب خودداری کنید. این مکان موجب کپک زدن و بدطعم شدن چای می‌شود.
2. برای خوش‌عطر شدن چای‌تان درون ظرف چای خشک یک چوب دارچین یا یکی، دو دانه هل قرار دهید.
3. چای خشک حساسیت زیادی نسبت به نور و رطوبت دارد و عطر، طعم و رنگ خود را از دست می‌دهد. سعی کنید چای را درون ظروف تیره نگهداری کنید.
4. اگر از چای کیسه‌ای استفاده می‌کنید حتما پس از باز کردن بسته‌بندی آن را درون کیسه پلاستیکی قرار داده و از آلودگی و گرد‌و‌غبار دور نگه دارید.
5. هرگز ظرف سیر، سرکه یا ترشی را در کنار ظرف چای خشک قرار ندهید زیرا چای به سرعت بوی موادغذایی را به خود جذب می‌کند.
6. برای تهیه آب جوش همیشه سعی کنید آب سرد به کتری اضافه کنید، چون اضافه کردن آب گرم موجب می‌شود تا ذرات معلق موجود در کتری در آب شناور شود و این مسئله موجب کدر شدن چای می‌شود.
7. از نگهداری بسته چای یا ظرف چای در نزدیک اجاق گاز یا هر وسیله گرمایشی دیگر خودداری کنید. گرما روی مزه و رنگ چای تاثیر می‌گذارد.
8. در صورتی که می‌توانید از چای‌های ارگانیک استفاده کنید، این نوع چای را پیش از دم کردن با آب سرد بشویید.
9. برای تهیه آیس‌تی کافی است نصف لیوان آب داغی که جوشیده باشد را روی چای طعم‌دار بریزید و آن را به مدت 5 تا 6 دقیقه در همین حالت قرار دهید. سپس نصف لیوان آب سرد را با یک قطعه یخ و یک قاشق‌چای‌خوری آبلیمو به آن اضافه کنید تا آیس‌تی آماده شود.
10. اگر دوست دارید چای‌تان عطر و بوی خوراکی‌ها و گیاهان دارویی خوش‌عطر را بگیرد، می‌توانید ظرف چای خود را کنار گل‌سرخ یا گل‌یاسمن و حتی گل بهار‌نارنج قرار دهید تا با جذب عطر این گیاهان توسط چای خشک آن را به شیوه‌ای طبیعی معطر کنید.
11. اگر بسته چای را باز می‌کنید و مقداری از آن را در ظرف می‌ریزید باید بخش باقیمانده را در یک ظرف تیره و فلزی رنگ نگهداری کنید و از نگهداری چای باز برای مدت زمان طولانی پرهیز کنید چون به مرور کیفیت و عطر چای تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.
12. هرگز از پیمانه یا قاشق خیس برای برداشتن چای استفاده نکنید، چراکه رطوبت موجود در قاشق موجب کپک زدن چای در لایه‌های زیری می‌شود و به این ترتیب چای شما کیفیت خود را از دست می‌دهد.
پس از باز کردن بسته چای کیسه‌ای هرگز آنها را به حال خود درون جعبه کاغذی رها نکنید. چای کیسه‌ای شدیدا رطوبت و انواع و اقسام بوها در آشپزخانه را جذب می‌کند.