1 - ابتدا لوبيا قرمز را در يك كاسه آب بريزيد و بگذاريد حدود 24ساعت خيس بخورد. بلغور و عدس را نيز به صورت جداگانه در آب به مدت يك‌ساعت خيس كنيد.
2 - در اين فاصله، يكي از پيازها را پوست بكنيد و پس از خرد كردن، در تابه‌اي حاوي مقداري روغن داغ شده، بريزيد تا نيمه‌سرخ شود. سپس گوشت چرخ‌كرده را به پياز اضافه كنيد و همراه با آن تفت دهيد.اضافه كردن كمي نمك و فلفل به گوشت را نيز فراموش نكنيد. در تابه را بگذاريد تا گوشت همزمان با سرخ شدن بپزد. در اين فاصله زماني، بقيه پيازها را پوست كنده به صورت خلالي خرد كنيد.
نكته: شما مي‌توانيد به جاي استفاده از گوشت چرخ‌كرده سرخ شده، در گوشت چرخ‌كرده خام، يك عدد پياز بزرگ رنده كنيد و پس از اضافه كردن نمك و فلفل، مخلوط گوشتي را به صورت كوفته‌هاي ريز درآوريد و در روغن سرخ كنيد. در پايان مقداري از كوفته‌ريزه‌ها را داخل آش ريخته، بقيه را براي تزيين روي آن استفاده كنيد.
3 - يك قابلمه بزرگ مخصوص آش آماده كنيد و در آن كمي روغن بريزيد و روي شعله اجاق‌گاز قرار دهيد. پيازهاي خلالي‌شده را داخل روغن سرخ كنيد و بعد يك قاشق از نعناي خشك را نيز در روغن تفت دهيد؛ البته پيش از آن، كمي از پياز داغ را براي تزيين روي آش برداريد. حالا لوبيا را همراه دو ليوان آب اضافه كنيد و بگذاريد نيم‌پز شود. پس از آن، عدس و بلغور را اضافه كرده، صبر كنيد تا اين حبوبات هم نيم‌پز شوند.
4 - در فاصله زماني لازم براي پخت حبوبات، سبزي را پاك كنيد و پس از شستن، به صورت درشت خرد كنيد. بعد از اينكه همه حبوبات نيم‌پز شدند، سبزي را همراه دو ليوان آب جوشيده به غذا اضافه كنيد.
5 - گوجه‌سبزها را شسته و چوب آنها را جدا كنيد. بعد از اينكه سبزي پخته شد، گوجه‌ها را همراه گوشت چرخ‌كرده سرخ شده به آش اضافه كنيد. در اين مرحله، حرارت را كم كنيد و اجازه دهيد تا آش كاملا جا بيفتد.
نكته: شما مي‌توانيد به جاي ريختن همه گوجه‌ها در آش، مقداري از آنها را جدا پخته، بعد از اينكه گوجه‌ها را با قاشق له و هسته‌شان را جدا كرديد، از صافي عبور دهيد و به آش اضافه كنيد. بقيه را هم به صورت درسته مي‌توانيد به آش اضافه كنيد.
6 - در پايان در تابه كوچكي مقداري روغن بريزيد و روي حرارت قرار دهيد تا داغ شود. سپس 2قاشق باقيمانده نعنا خشك را در آن تفت دهيد. حالا روي آش را با نعنا داغ و پياز داغ تزيين كنيد.
نكته: در صورتي كه ديگر افراد خانواده آش را به اندازه شما ترش دوست ندارند، مقداري براي خودتان برداريد و به بقيه آش، يك يا 2قاشق سوپ‌خوري شكر اضافه كنيد و بگذاريد چند جوش بزند.