برای تهیه چیز کیک وانیلی، ابتدا آرد و بکینگ پودر را باهم ترکیب کرده، ۳ بار الک می کنیم. فر را هم با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد می گذاریم تا گرم شود.
شکر، تخم مرغ، وانیل و گلاب را در کاسه ای ریخته و با دور تند همزن می زنیم تا حجم آن دو برابر شده و رنگ آن کرم رنگ شود. سپس روغن مایع را هم اضافه کرده و هم می زنیم و بعد ماست را اضافه می کنیم.
در مرحله آخر ترکیب آرد و بکینگ پودر را کم کم اضافه کرده و با همزم دستی به آرامی مخلوط می کنیم. مایع کیک را داخل قالب کمربندی که از قبل چرب کرده ایم می ریزیم . قالب را در فر قرار می دهیم تا کیک در مدت ۴۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد بپزد.
بعد از پخت کیک را از فر خارج کرده و کنار می گذاریم تا کاملا خنک شود. تا آن زمان مایع پنیری آن را آماده می کنیم.
ابتدا پودر ژلاتین را با 1/4 پیمانه آب سرد ترکیب کرده ، روی بخار کتری می گذاریم تا پودر ژلاتین در آب حل شده و مایع شفافی به دست آید و بعد از روی بخار بر می داریم.
پنیر خامه ای، پودر شکر و وانیل را در کاسه ای ریخته و با همزن برقی آن قدر می زنیم تا پنیر و پودر شکر کاملا باهم ترکیب شده و به صورت مایع یکدستی شود . سپس خامه صبحانه و ژلاتین حل شده در آب را هم اضافه کرده و هم می زنیم تا تمامی مواد کاملا باهم ترکیب شوند.
کیک را از قالب خارج کرده و دوباره در قالب قرار می دهیم . سپس مایع پنیری را به آرامی روی آن ریخته و سطح آن را صاف می کنیم . چیز کیک وانیلی را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا خودش را بگیرد . سپس آن را از قالب خارج کرده و در ظرف مورد نظر قرار می دهیم. در صورت تمایل روی چیز کیک وانیلی را با شکلات آب شده تزئین می کنیم.