براي پختن مرغ روشهاي مختلفي هست بعضي به روش آب پز و بعضي پس از آبپز كردن مرغ را سرخ ميكنند و يا مرغ را در فر ميپزند .در هر صورت براي معطر ساختن مرغ بايستي از ادويه جات و سبزيجات استفاده نمود .چه در روش آبپز درون ديگ و يا فر ادويه ها را نكوبيده استفاده كنيد تا رنگ مرغ تغيير نكند .
روش پخت مرغ درفر:
مرغ را قطعات دلخواه تقسيم كنيد من در اينجا از مرغ بااندازه كوچك استفاده كرده ام ومرغ را از طول به دو نيم كردم و چون از فر استفاده كردم براي اينكه مرغ پس از پختن خشك نشود پوست آن را جدا نكردم . درون ظرف نچسب يا سيني فر و يا ظرف پيركس كمي روغن بريزيد و مرغ را داخل آن بچينيد .
پياز و هويج حلقه حلقه شده و قطعات كرفس وسبزي هاي معطر را اطراف مرغ در ظرف بريزيد ادويه جات (زنجبيل و برگ بو و هل و دارچين ) را هم اضافه كنيد . نمك و زردچوبه و فلفل را در كمي آب حل كنيد و اطراف مرغ را با آن آغشته كنيد.
يك و نيم الی دو ليوان آب کف ظرف بريزيد .
ظرف را با فويل بپوشانيد .فر را روشن كنيد و ظرف را در فر بگذاريد به مدت يك ساعت و نيم (۵/۱ ) ساعت با درجه ۲۰۰ درجه سانتي گراد روي پنجره وسط بپزد . وجود فويل باعث جمع شدن بخار آب و حرارت زياد درون ظرف ميشود و مرغ خيلي سريع ميپزد نيازي به سوراخ كردن فويل نيست چون هر چه لبه هاي فويل را هم در اطراف ظرف محصور كنيد باز هم منافذي براي خروج بخار آب وجود دارد .
پس از اين مدت با كنار زدن فويل از روي مرغ با فرو بردن يك سيخ تميز چوبي به درون مرغ از پخته شدن آن اطمينان حاصل كنيد چون ممكن است مرغي را كه براي پخت انتخاب كرده ايد درشت باشد و براي پخت به زمان بيشتري نياز داشته باشد .
وقتي مرغ پخته شد با برس زعفران دم كرده روي آن بزنيد و گريل را روشن كنيد و سطح رويي مرغ را كمي سوخاري كنيد .
طرز پخت برنج :
براي تهيه برنج من طبق معمول از روش كته كه هم خوشمزه ترو هم ارزش غذايي بيشتري دارد استفاده كردم ولي بيشتر افراد روش آبكش كردن را بكار ميبرندواین روش را میپسندند .
زرشك را با شكر و روغن حيواني يا كره روي حرارت كمي تفت دهيد در حدي كه شكر آب شود تفت دادن زياد موجب خشك شدن زرشك ميشود
خلال بادام را در زعفران دم كرده و گلاب بخوابانيد و روي ظرف برنج بگذاريد تا با حرارت آن نرم شود .
برنج كه دم كشيد سه الي چهار كفگير آنرا زعفراني كنيد و زماني كه در ديس ميكشيد يك كفگير از برنج سفيد و يك كفگير از برنج زعفراني و بعد مخلوطي از زرشك و خلال بادام و خلال پسته بريزيد و دو باره اين كار را انجام دهيد تا تمام مواد را در ديس بكشيد و بعد مرغها را روي برنج بچينيد. اگر به روش من مرغ را دو تكه كرده بوديد حتماً براي برش دادن مرغ سر ميز غذا قيچي يا كارد استفاده كنيد تا مرغ خوب بريده شده و بد منظره نشود.
روش آب پزکردن مرغ:
افرادی که به دلایلی چون رژیم و یا بیماریهای قلبی و چربی خون بالا و...از خوردن چربی پرهیزند میتوانندمرغ را آبپزو باروش زیر تهیه کنند.
لایه زیرین ظرف را با حلقه های پیاز بپوشاندید و قطعات مرغ را روی آن بچینید ادویه هایی که در بالا نوشته بودم به همراه هویج و کرفس و سبزیجات معطردر اطراف مرغ بریزید و با آب کم مرغ را بپزید .سعی کنید این ادویه ها را همیشه در منزل داشته باشید و برای معطر شدن گوشت مرغ و سایر گوشتها علاوه برپیاز و سیر و سبزیجات معطر از این ادویه ها هم حتماْ استفاده کنید .بعد از پخته شدن مرغ را زعفرانی کنید و با زرشک پلو در دیس بچینید. ادويه هاي نكوبيده را از ظرف خارج كنيد و دوربيندازيد .از آب گوشت و رب و آبلیمویا آب نارنج و دارجین و یا به روشهای دیگری که دوست دارید به یک سس خوشمزه درست کنید وبا زرشک پلو میل کنید واز دستپخت خودتان لذت ببريد .