اول یک قابلمه بزرگ برمیداریم و برگهای کلم را که از بندبند ساقه جدا کردیم را روی هم قرار داده داخل قابلمه می گذاریم و آب میریزیم. وقتی جوش آمد میبینیم که آبا برگها نرم شدند یا نه؟ وفتی نرم شدند آنها را در سبد ریخته تا خنک شود. یا اینکه میتوانیم مغز کلم را بصورت یک مخروطی با کارد تیزی در آوریم و داخل آب جوش قرار دهیم تا برگها کمی نرم شود سپس از آب بیرون آورده و به آرامی برگها را جدا می کنیم.

پیازها را نگینی خرد کرده وفتی نیم سرخ شد گوشت چرخ کرده را اضافه میکنیم نمک و زردچوبه و رب را هم می افزاییم.

برنج را شسته در یک قابلمه ریخته با کمی نمک میگذاریم تا نیم پز شوند. لپه را هم شسته و می پزید. سبزی ها را خوب پاک کرده شسته و خرد کنید.

حالا مواد تفت داده شده را در کاسه بزرگی ریخته برنج نیم پز و لپه پخته سبزی دلمه خرد شده را هم اضافه می کنیم. همه مواد را هم میزنیم سپس برگهای کلم پیج را از آب خارج کرده و می گذاریم تا خنک شوند.

قسمت پشت کلم پیچ که دارای یک رگبرگ ضخیمی است با کارد تیزی کمی می گیریم تا بتوانیم از مواد، داخل کلم پیچ ریخته و به راحتی آن را بپیچیم.

کف قابلمه مناسبی که دلمه ها درآن جا بشوند را مقداری از برگهای کلم می چینیم سپس از مواد بالا به اندازه دو قاشق برمیداریم و وسط کلم گذاشته و مانند بقچه میپیچیم. یا به دلخواه خودتان دوکی شکل بپیچید طوری که باز نشوند.

وقتی موادمان تمام شد دو قاشق روغن جامد و نمک روی دلمه داده با ۴ الی ۵ لیوان آب میگذاریم تا بپزد. اگر برنج خام بود بیشتر آب لازم دارد تا برنج بپزد …

در یک کاسه نصف استکان سرکه و دو قاشق غذاخوری شکر، ۴ قاشق رب و یک مقدار نمک به مواد اضافه کنید.

سس را در ربع آخر پخت دلمه اضافه کنید و غذا را میل نمایید.