1. برای شروع باید بلغور را در آب خیس کنید تا نرم و آماده جویدن شود. بهترین روش آن است که بلغور را به مدت نیم تا یك و نیم ساعت در آب‌جوش خیس کنید تا بافت آن به خوبی نرم و قابل جویدن شود. پس از گذشت این زمان، بلغور را آبکشی کنید و آن را در ظرفی جداگانه قرار دهید.
2. سپس سراغ کاهو و اسفناج بروید. آن‌ها را بعد از شستن و خشک کردن، به صورت رشته‌های باریک خرد کنید. بعد از آن جعفری، پیازچه و شوید را به صورت جداگانه ساطوری وگوجه‌فرنگی را به صورت نگینی خرد کنید.
3. در آخرین مرحله کاهوی رشته‌شده را کف بشقاب ریخته و بلغور جو را روی آن بریزید. سپس کاهوی رشته‌شده و سبزیجات ساطوری‌شده و گوجه و زیتون را اطراف آن بریزید و با کمک آن‌ها ظرف را تزیین کنید.
4. می‌توانید مخلوط آب‌لیمو، روغن زیتون و نمک و فلفل را به صورت جداگانه کنار سالاد سرو کنید و یا این مخلوط را روی بلغور ریخته و آن را از قبل طعم‌دار کنید.

* به جای استفاده از آب‌لیمو می‌توانید از سرکه سیب یا سرکه انگور که با روغن کنجد نیز مخلوط شده به عنوان سس این سالاد سلامت استفاده کنید.
* می‌توانید به جای نگینی کردن گوجه‌فرنگی از گوجه‌های مینیاتوری استفاده کنید و از آن در کنار زیتون‌های سبز و سیاه برای تزیین سالاد بلغور استفاده کنید.