1. كدو را پوست گرفته و به هر شكلی كه دوست دارید قالب بزنید.250 گرم آهك را در یك و نیم لیتر آب حل كرده و آن را به هم بزنید. سپس از صافی رد كنید.
2. كدوها را به آب آهك صاف شده اضافه كنید و اجازه دهید به مدت 5 ساعت داخل آن باقی بماند.
3. هر نیم ساعت یك‌بار با قاشق چوبی كدوهای داخل آب آهك را هم بزنید. بعد از 5 ساعت كدوها را داخل آبكش بریزید و با آب سرد( آب شیر) آن‌ها را خوب بشویید به طوری كه آهك آن‌ها كاملا گرفته و پاك شود. دوبار این شست‌وشو را تكرار كنید.
4. سپس كدوها را داخل ظرف آب سرد ریخته و به مدت 8 ساعت اجازه دهید همان‌طور باقی بماند البته باید هر یك ساعت یك‌بار آب كدوها را عوض كنید.
5. بعد از 8 ساعت دوباره كدوها را زیر شیر آب بشویید و سپس روی پارچه بریزید تا آب آن‌ها كاملا گرفته شود. در این مرحله كدوها را وزن كنید چون باید وزن آن‌ها مطابق با شكر، یك كیلو باشد.
6. بعد از وزن كردن كدو و شكر، به 4 لیوان آب، شكر را اضافه كنید و روی حرارت بگذارید و با قاشق چوبی هم بزنید تا زمانی كه شكر كاملا حل شود. در عین حال اجازه دهید این تركیب با حرارت متوسط به مدت 25 دقیقه بجوشد.
7. بعد از 25 دقیقه چوب دارچین و كدوی قالب‌ زده را اضافه كنید و اجازه دهید به مدت یك ساعت و نیم با حرارت كم بجوشد. در این مرحله آب‌لیمو را اضافه كنید و بگذارید تركیب شما 10 دقیقه دیگر بجوشد سپس زیر آن را خاموش كنید. 8. اگر می‌خواهید مربا را سرو كنید خلال پسته را 5 دقیقه قبل از سرو روی مربا بریزید چون اگر زودتر این كار را انجام دهید خلال پسته‌ها حالت خمیر پیدا می‌‌كند.


* موقع شست‌وشوی كدوهایی كه از آب آهك بیرون آمده حتما از آب سرد استفاده كنید چون هرچه آب سردتر باشد زودتر آهك‌ها را پاك می‌‌كند در نتیجه طعم كدو را برمی‌گرداند.
* چوب دارچین را كه همراه مربا جوشیده دور نریزید. زمانی كه مربا را داخل شیشه می‌ریزید چوب‌های دارچین را هم همراه آن داخل شیشه بگذارید چون سبب بیشتر شدن عطر مربای شما خواهد بود.