برای خشک کردن میوه ها روش های زیادی وجود دارد از جمله: خشک کردن میوه در فر، خشک کردن با شکر، خشک کردن با دستگاه میوه خشک کن و یا روش سرخ کردن. اما یکی از روش های ساده و پر طرفدار هم خشک کردن میوه ها با استفاده از آفتاب است که در ادامه مراحل آن را توضیح میدهیم.
در نظر دشته باشید که همه‌ی میوه ها برای خشک کردن مناسب نیستند. به عنوان مثال میوه های درختی برای اینکار مناسب تر هستند.
اما برای درست کردن میوه خشک باید به دو نکته زیر توجه کنیم:
1. اطمینان حاصل کنید میوه رسیده و بدون لکه است
2. از میوه های نارس یا خیلی رسیده استفاده نکنید زیرا باعث میشود بعد از خشک شدن طعم و رنگ خوبی نداشته باشد.
وسایل مورد نیاز:
1. قفسه های خشک کردن
میتوانید از قفسه های خنک کننده ی پلاستیکی یا فلزی برای این کاراستفاده کنید. حتی می توانید قفسه های خشک کردن را خودتان بسازید، درنظر داشته باشید که بهتر است جنس آن از چوب نباشد. در نهایت شما چیزی می خواهید که اجازه دهد هوا در اطراف میوه جریان داشته باشد.
2. مخلوط آب و آبلیمو
در یک کاسه 1 لیوان آب لیمو را با 4 فنجان آب مخلوط کنید ، این ترکیب برای جلوگیری از تغییر رنگ زیاد و قهوه ای شدن میوه ها استفاده می شود.
طرز تهیه:
1. میوه ها را بشویید و خرد کنید. زردآلو ، آلو و گیلاس را می توانید از وسط برش بزنید. اما میوه های بزرگتر مانند سیب یا انبه بهتر است که به تکه های کوچک تری تقسیم شوند.
2. برش های میوه را در مخلوط آبلیمویی که درست کردید قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه خیس شود.
3. محل خشک کردن
برای خشک کردن میوه ها یک روز گرم و آفتابی را در نظر بگیرید با رطوبت کمتر از 60٪ .
میتوانید از تراس یا حیاط یا هر جایی که نور آفتاب به آن برسد استفاده کنید.
میوه را با فاصله بر روی قفسه های خشک کننده خود بگذارید تا فضای لازم برای گردش هوا در اطراف اطراف میوه وجود داشته باشد.
میتوانید روی قفسه ها را با پارچه ی توری نازک بپوشانید.
قفسه های میوه خود را در یک نقطه خشک و گرم در آفتاب قرار دهید و چند روزی صبر کنید تا به مقدار خشکی دلخواهتان برسد. به عنوان مثال زغال اخته و زردآلو تقریبا 3روز احتیاج دارند یا هلو و آلو 4روز...
4. هرروز به میوه ها سر بزنید و با پشت و رو کردن برش ها مطمئن شوید که هر دو طرف به یک اندازه آب از دست داده اند. و همینطور اگر میوه ها را در حیاط قرار میدهید آن ها را هر شب از فضای باز خارج کنید تا دوباره رطوبت را جذب نکند. در ضمن برای تسریع روند تبخیر آب میوه ها میتوانید از یک فن روبروی آنها استفاده کنید.
5. پس از خشک شدن، میتوانید میوه ها را در یک کیسه نگهداری کنید و به عنوان میان وعده نوش جان کنید و لذت ببرید.
6.
چند نکته:
• برش های بزرگتر مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند.
• میوه ای مانند هلو بهتر است که پوست گرفته شود و یا اینکه برش های مساوی و تقریبا هم شکل در نهایت؛ هم زیباتر هستند و هم روند خشک شدن را تسهیل میکنند.
• همینطور اگر قصد دارید گوجه فرنگی را خشک کنید از گوجه های ریزتر استفاده کنید، آنها را از وسط برش بزنید و می توانید دانه ها را جدا کرده یا بگذارید باقی بمانند. گوجه فرنگی ها را در مخلوط لیمو قرار ندهید اما بسته به سلیقه تان اگر دوست داشتید میتوانید کمی نمک روی برش ها بپاشید.
• میوه های کوچک مانند توت فرنگی، گیلاس یا گوجه فرنگی مینیاتوری را میتوانید درسته خشک کنید.