حتما تا بحال اسم سوجوک را در فروشگاه ها و یا رستوران ها دیده اید و همیشه برایتان این سوال وجود داشته که سوجوک چیست و چه طعمی دارد؟
سوجوک یک نوع سوسیس معروف ترکیه ایست که بدلیل طعم فوق العاده ی آن به بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران انتقال پیدا کرده است.
این محبوبیت دو دلیل عمده دارد:
1. استفاده از گوشت چربی دار در هنگام تهیه این سوسیس:
همین عامل باعث می شود که این سوسیس برای باربکیو بسیار مناسب و خوش خوراک باشد. همچنین بدلیل وجود همین چربی در هنگام سرخ کردن نیز دیگر نیازی به اضافه کردن روغن سرخ کردنی نمی باشد. در نتیجه طعم سوسیس خیلی بهتر به دهان انتقال پیدا می کند.
2. وجود ادویه فراوان: وجود ادویه های مختلف مانند نمک، فلفل، سیر، زیره و مخصوصا سماق طعم ویژه ای را به گوشت انتقال می دهد.
سوجوک معمولا از ترکیب گوشت گاو و گوسفند درست می شود. ابتدا این دو گوشت را با هم مخلوط کرده و پس از اضافه کردن ادویه و ورز دادن آن، گوشت ها را در کیسه های مخصوص پیچیده و در جای خشک و خنک حدود 6 هفته نگهداری می کنند. در این مدت نیز ادویه به خورد گوشت رفته و طعم بی نظیر سوجوک شکل می گیرد.
دلیل استفاده از گوشت گوسفند نیز میزان چربی بالاتر آن نسبت به گوشت گاو می باشد. هر چند که در قزاقستان بسیاری سوجوک را با گوشت اسب درست می کنند!
در ترکیه سوسیس تخم مرغ با استفاده از سوجوک برای صبحانه بسیار پرطرفدار است! و البته سوجوک در بسیاری از ساندویچ ها، پیتزا ها و غذاهای انگشتی نیز استفاده می شود. اما نکته اینجاست که آنها سوجوک را در ظروف مسی و بدون استفاده از روغن سرخ می کنند!
در دیگر کشور ها نیز علاوه بر گریل کردن این سوسیس خوشمزه به روش معمول، برخی نیز ابتدا آن را چرخ کرده و مثل همبرگر طبخ می کنند. این همبرگر به دلیل وجود ادویه فراوان در سوجوک بی نظیر می شود!
در ایران سوجوک بصورت انبوه تولید شده و در فروشگاه ها نیز یافت می شود. در آینده نیز دستورات آشپزی متفاوتی با استفاده از سوجوک منتشر خواهیم کرد! پس منتظر باشید!