زرشک پلو با مرغ همواره یکی از محبوب ترین خوراکی های ایرانی در میان خانواده ها بوده است. این غذا علاوه بر حضور در برنامه غذایی روزمره خانواده ها، پای ثابت مجالس پر زرق و برق است.
اما معمولا طعم زرشک پلو با مرغ های مجلسی به اصطلاح خودمانی "یه چیز دیگه است" و بسیاری نمی توانند زرشک پلو با مرغ خانگی را با طعم و رنگ مجلسی طبخ کنند.
به همین دلیل تصمیم گرفتیم امروز طرز تهیه بهترین زرشک پلو با مرغ مجلسی را با شما به اشتراک بگذاریم.
دستور پخت:
ابتدا پیاز را خلالی و سیر را له میکنیم و کمی در روغن تفت می دهیم تا متمایل به طلایی شود.
پس از شستن مرغ ها، آنها همراه با ادویه ها به تابه اضافه می کنیم تا با پیاز و سیر تفت داده شوند.
پس از آنکه دو طرف مرغ طلایی شد، رب و آب گوجه فرنگی را به همراه آبلیمو، عصاره مرغ و عصاره زعفران الیت به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا روی حرارت ملایم بپزد. پس از حدود 90 دقیقه خوراک مرغ آماده سرو می باشد.
در همین حین برنج را به مدت 20 دقیقه در آب می خیسانیم و نمک رویش می پاشیم. یک قابلمه حاوی چند لیوان آب روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش بیاید سپس برنج را پس از شستن داخل قابلمه آب جوش می ریزیم.
برنج را زمانی باید از روی حرارت بر داریم که وقتی میان دو انگشت دانه های برنج را فشار دادیم اطرافش نرم و مغزش سفت باشد. پس از اینکه برنج آماده شد آنرا آبکشی می کنیم. ته قابلمه کمی روغن می ریزیم سپس مقداری سیب زمینی به عنوان ته دیگ قرار می دهیم. در مرحله بعد برنج آبکشی شده را داخل قابلمه می ریزیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا برنج شروع به بخار کردن کند. وقتی بخار کرد نصف لیوان آب و مقداری روغن به برنج اضافه می کنیم. سپس حرارت را ملایم کرده و یک دم کنی روی درب قابلمه قرارمی دهیم.
در نهایت زرشک ها را در آب خیسانده تا شن و سنگ ریزه از آن خارج شود.
سپس به همراه شکر، زعفران مغز، بادام و پسته و کمی گلاب در روغن تفت می دهیم.
زرشک پلو با مرغ مجلسی شما آماده سرو می باشد. نوش جان!