پلو مرغ هاینانیز

داخل مرغ را با سرکه و نصف سویا سس خوب مالش دهید. نیمی از زنجبیل، سیر و پیازچه را در یک هاون خوب بکوبید تا خمیری به دست آید. این خمیر را به داخل شکم مرغ بمالید. یک قابلمه آب را به جوش بیاورید و بعد از کم کردن حرارت، مرغ را به همراه باقیمانده زنجبیل و پیازچه داخل آن بگذارید. درب ظرف را بسته و بگذارید یک ساعت در آب بماند. پس از گذشت 5 دقیقه اول، مرغ را از آب خارج کرده و آب درون مرغ را دور بریزید و دوباره مرغ را داخل آب قرار دهید. در طول یک ساعت، دو یا سه بار این کار را تکرار نمایید (این کار باعث می شود که آب داغ کافی به داخل مرغ برود تا مرغ خوب بپزد). نیم ساعت که گذشت، دوباره آب را به جوش بیاورید و بعد از جوش آمدن، شعله را خاموش کنید. این نحوه پخت مرغ در آب داغ، بدون جوشیدن، باعث نرمی و آبدار شدن آن می شود.
مرغ را از آب بیرون بیاورید. بقیه سویا سس و روغن کنجد و نمک را مخلوط کرده و داخل مرغ بمالید. سپس بگذارید سرد شود. برای تهیه عصاره مرغ، مرغ را با زنجبیل و پیازچه در آب بریزید و به مدت یک تا دو ساعت آن را بپزید تا آب مرغ مزه داری درست شود. عصاره مرغ را با پارچه تنظیف، صاف کنید.
در همین فاصله، سس چیلی را درست نمایید. فلفل چیلی، سیر و زنجبیل را در هاون بکوبید. ½ قاشق آب مرغ اضافه کرده، آب لیمو و نمک درون آن بریزید.
برای سس زنجبیل، زنجبیل و سیر را در هاون کوبیده و بعد 2 قاشق غذاخوری عصاره مرغ و نمک و آب لیمو را به آن بیافزایید.
برای پخت برنج، چربی مرغ را روی حرارت داغ کنید تا به روغن بیافتد. سپس زنجبیل و سیر را داخل این روغن بریزید و تفت دهید تا طلایی شود. اگر تکه جامدی از چربی باقی ماند، آن را جدا کرده و دور بریزید. برنج و نمک را افزوده و یک تا دو دقیقه تفت دهید. ½3 فنجان (875 میلی لیتر) از عصاره مرغ و 2 برگ پاندان را اضافه کرده و درب ظرف را ببندید تا تمام آب به خورد برنج برود (اگر برنج خیلی خشک شد باید کمی از آب مرغ به آن بیافزایید).
هنگام پذیرایی، مرغ را به تکه های کوچک ببُرید. عصاره مرغ را گرم کنید و درون کاسه های کوچک بریزید و با پیازچه تزیین نمایید. عصاره مرغ را در کنار تکه های مرغ، برنج، سس چیلی و سس زنجبیل، برش های خیار و سویا سس کچاپ مانیس سرو نمایید.